سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی نژاد گربه وان ترکیه (Turkish Van)

گربه وان ترکیه  (Turkish Van)

گربه وان ترکیه

گربه ای که در ایالات متحده به نام وان ترکیه شناخته می شود یک نژاد کمیاب و باستانی است که در آسیای مرکزی و جنوب غربی توسعه یافته است و امروزه کشورهای ایران، عراق، جنوب غربی اتحاد جماهیر شوروی و شرق ترکیه را در بر می گیرد. "وان" یک اصطلاح رایج در منطقه است که به تعدادی شهر، روستا و حتی یک دریاچه - دریاچه وان – اطلاق می شود، بنا بر این جای تعجب نیست که گربه ای با طرح منحصر به فرد بومی این منطقه توسط ساکنین، با نام Van Cat نامگذاری شده باشد.

تغییر نام گربه


این گربه ها ابتدا در سال 1955 به عنوان گربه ترکی به انگلستان آورده شدند، اما بعداً برای جلوگیری از اشتباه گرفتن آن ها با آنقوره ترکی، این گربه به وان ترکی تغییر نام یافت. این نژاد دارای اصل و نسب باستانی است، اما وان ترکی در ایالات متحده نسبتاً تازه وارد است و در سال 1982 وارد این کشور شد. آنها گنجینه های سرزمین خود محسوب می شوند و از نظر تعداد هنوز به اندازه ای نیستند که بتوان به راحتی آن ها را به کشورهای دیگر صادر کرد. حتی در مناطقی که این نژاد قرن ها قدمت دارد باز هم کمیاب محسوب می شود.

تاریخچه نژاد وان ترکیه


این نژاد ابتدا از خاورمیانه توسط جنگجویان صلیبی بازگشته به اروپا آورده شد و در طول قرن ها با نام های مختلفی مانند دم حلقه ای سفید و مو بلند روسی شناخته شده است. اشتباه رایج این است که وان ترکی را تنوع رنگی از آنقوره ترکیه می شناسند. در واقع، گربه وان و آنقوره نژادهای جداگانه ای هستند که در مناطق جغرافیایی دورتر ترکیه توسعه یافته اند. هنگامی که با هم مقایسه می شوند، تفاوت در نوع، اندازه، استخوان بندی و پوشش به راحتی آشکار می شود.

رنگ گربه وان ترکیه

گربه وان ترکیه turkish van

بسیاری از کسانی که رنگ گربه وان ترکی را نژاد اصلی حامل ژن پای بالد می ‌دانند، به دنبال گربه ‌ای سفید با موهای نسبتا بلند و علائم رنگی محدود به سر و دم هستند. دیگر گربه ‌های پای بالد که به‌ طور انتخابی برای دستیابی به علائم مشابه پرورش داده شده‌اند، صرفا "طرح ون" را دارند. پوشش آن ها فاقد لایه زیرین است و بافت ترمه مانند بسیار منحصر به فردی دارد که در برابر آب مقاوم است. یکی دیگر از ویژگی های جالب این نژاد همین است و از اینروست که آنها عاشق آب هستند و در منطقه خود به "گربه های شناگر" معروفند.

ویژگی های نژاد گربه وان ترکیه

تقریبا سه تا پنج سال طول می کشد تا وان ترکی به بلوغ کامل برسد و به گربه ای بزرگ و چابک با قدرت قابل توجه تبدیل شود. آنها بسیار باهوش و کنجکاو هستند و در خانه برای صاحبان خود همراهان بسیار ارزشمندی هستند. این نژاد یک نژاد سالم است و پوشش منحصر به فردشان گره نمی خورد، بنا بر این به نظافت کمی نیاز دارند.
قیمت وان ‌های ترکی معمولاً به نوع، علائم و اصل و نسب آن ها بستگی دارد. معمولاً پرورش دهندگان بچه گربه ها را بین دوازده تا شانزده هفتگی در معرض فروش قرار می دهند. بعد از دوازده هفته، بچه گربه ها واکسیناسیون اولیه خود را انجام داده اند و ثبات فیزیکی و اجتماعی مورد نیاز برای زندگی در یک محیط جدید، نمایش یا حمل و نقل هوایی را کسب کرده اند. رعایت شرایط نگهداری چنین گنجینه کمیابی در داخل خانه، عقیم‌ سازی و ایجاد سطوح قابل قبول (مثلاً ستون های خراش) برای رفتار طبیعی خراشیدن، از عناصر ضروری برای حفظ یک زندگی سالم، طولانی و شاد به شمار می رود.


منبع :https://cfa.org/turkish-van

جای خواب سگ و گربه